امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فرصت سرمایه‌گذاری در معادن با نگاه روز

انقلاب چهارم صنعتی و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء، رایانش ابری و هوش مصنوعی نیز توانسته جهشی بزرگ در تسهیل فعالیت‌ها در بخش معدن باشد. امروزه تصویربرداری ماهواره‌ای برای میزان ذخایر پهنه‌های اکتشافی، استفاده از زیرساخت‌هایی نظیر هوشمندسازی ماشین‌آلات برای استخراج مواد معدنی و اطلاع‌رسانی به‌موقع از خرابی‌ها و جایگزین کردن ماشین‌آلات فرسوده با ماشین‌آلات سالم در بخش تعمیرات و نگهداری، یادگیری ماشین‌آلات برای انجام کارها به‌صورت دقیق و بدون خطا با بهره‌گیری از شبکه عصبی و هوش مصنوعی توانسته علاوه بر ارتقای ایمنی در معادن، موجب افزایش بهره‌وری شود.
کد خبر: 10043
زمان انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳ بعد از ظهر -
1123 بازدید

خبرنگار/ مسعود رمضانی – امروزه استفاده از صنایع معدنی به‌مانند گذشته نیست که تنها از چند عنصری نظیر آهن، مس و یا سرب و روی و آن هم در ساخت قطعات مکانیکی و مصنوعات به کارگرفته شود چرا که با پیشرفت فناوری و ساخت قطعات الکترونیکی بهره‌گیری از مواد معدنی طیف گسترده‌ای پیدا کرده است.

استفاده از مواد معدنی نظیر کبالت، لیتیوم و کادمیوم و مس به‌منظور ساخت و تولید ماشین‌های الکتریکی و حرکت به سمت بهره‌مندی از انرژی سبز در جهان رشد چشمگیری داشته است. همچنین استفاده از نقره در ساخت پنل‌های خورشیدی اهمیت این ماده معدنی را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است در کنار آن توجه به مواد معدنی با عنوان عناصر نادر خاکی با ۱۷ عنصر، نقش مهمی در ساخت و تولید طیف گسترده‌ای از تجهیزات و ادوات صنایع های‌تک را دارد. از این رو به نظر می‌رسد زندگی حال و آینده بشر در گرو دستیابی به مواد معدنی است از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش از مرحله اکتشاف مواد معدنی تا فرآوری و تولید محصولی نهایی با ارزش افزوده بالاتر، قطعاً انتخابی منطقی و با نگرش به آینده است.

سرمایه‌گذاران معدنی با چشمانی باز وارد شوند

حضور سرمایه‌گذاران در بخش معدن را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن چالش‌های آن مورد ارزیابی قرار داد. به‌عنوان مثال می‌توان به مرحله ابتدایی در عملیات معدن‌کاری و اکتشاف اشاره کرد. سرمایه‌گذاری در این بخش به‌عنوان ابتدای زنجیره صنایع معدنی در مرحله شناسایی محدوده معدنی با ریسک بالایی همراه است چرا که ممکن است سرمایه‌گذار هزینه کلانی را صرف رسیدن به نقاط امیدبخش با عیار مناسب معدنی صرف کند اما به نتیجه نرسد و یا در صورت کشف نقاط امیدبخشی با وسعت کم و استخراج از آن نتواند هزینه‌های صرف شده را جبران کند. از این رو به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران باید با شناخت درست به حوزه معدن و اکتشافات و با و رعایت تمامی جوانب و احتیاط به این بخش وارد شوند. در صورتی که سرمایه‌گذاران تمامی مسائل را به دقت نظر و با راهنمایی و آگاهی از متخصصان این فن به کار گیرند می‌توانند به بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن امیدوار باشند.

اهمیت انقلاب چهارم صنعتی و سرمایه‌گذاری در بخش معدن

انقلاب چهارم صنعتی و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء، رایانش ابری و هوش مصنوعی نیز توانسته جهشی بزرگ در تسهیل فعالیت‌ها در بخش معدن باشد. امروزه تصویربرداری ماهواره‌ای برای میزان ذخایر پهنه‌های اکتشافی، استفاده از زیرساخت‌هایی نظیر هوشمندسازی ماشین‌آلات برای استخراج مواد معدنی و اطلاع‌رسانی به‌موقع از خرابی‌ها و جایگزین کردن ماشین‌آلات فرسوده با ماشین‌آلات سالم در بخش تعمیرات و نگهداری، یادگیری ماشین‌آلات برای انجام کارها به‌صورت دقیق و بدون خطا با بهره‌گیری از شبکه عصبی و هوش مصنوعی توانسته علاوه بر ارتقای ایمنی در معادن، موجب افزایش بهره‌وری شود. امکانات موجود در انقلاب چهارم صنعتی توانسته با جذابیت‌های خود کمک شایانی به کاهش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بخش معدن کند و زمینه حضور فعالانه آن‌ها را برای ورود به این بخش مهیا سازد. ضمن اینکه این امکان را فراهم خواهد ساخت تا سرمایه‌گذاران به‌صورت دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر به بخش معدن نگاه کنند.

فرآوری مواد معدنی، فرصتی استثنایی

امروزه محققان در سراسر جهان می‌کوشند تا ظرفیت‌های جدیدی از مواد معدنی استحصال‌شده را یافته و از آن در جهت پیشبرد اهداف فناوری مدنظر خود مورد استفاده قرار دهند چرا که سرمایه‌گذاری در فرآوری مواد معدنی ریسک‌های مربوط به حوزه اکتشافات را نداشته و می‌تواند برای سرمایه‌گذاران فرصتی مناسب در جهت شناخت عناصر مواد معدنی و استعدادهای نهفته آن باشد. بالطبع سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید و تهیه امکانات و ابزارآلات و ساخت لابراتوارهای مجهز و با بهره‌گیری از متخصصان این رشته علاوه بر ارتقای دانش فنی به تولید و عرضه آن‌ها در بازارهای جهانی نیز بیاندیشند. باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در این بخش با توجه به اینکه هم‌اکنون عناصر نادرخاکی به‌عنوان کالایی استراتژیک در جهان مبادله می‌شود دارای اهمیت است.

سرمایه‌گذاری با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان

همه ساله طیف گسترده‌ای از رشته‌های مختلف از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و جمعی از آنان را نخبگان تشکیل می‌دهد از این رو سرمایه‌گذاری و ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان با حضور افرادی نظیر مهندسان الکترونیک، اپتیک، مکانیک و… می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری در بخش معدن باشد.

قرار گرفتن متخصصان از رشته‌های مختلف در کنار هم ظرفیتی را فراهم خواهد آورد تا این افراد با همفکری در جهت ایجاد ارزش‌افزوده در بخش معدن تلاش کنند و میزان بهره‌وری در انجام فعالیت‌های معدنی را با اقداماتی نظیر ارتقای ماشین‌آلات معدنی موجود و ابداع ابزارهای نوین و کارآمد افزایش دهند. همچنین حضور سرمایه‌گذاران در این بخش علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی و تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر، زمینه‌ساز عرضه محصولاتی بدیع در بازارهای صادراتی است.

سخن پایانی

در این گزارش سعی شد تا نگاهی به سرمایه‌گذاری‌‌های نوین در بخش معدن داشته باشیم چرا که آینده صنایع حال و امروز در گرو بهره‌مندی مواد معدنی است و در صورتی که سرمایه‌گذاران بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند علاوه بر رشد صنایع معدنی می توانند به سود  پایدار و مطمئن دست یابند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات