امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فولاد هرمزگان پیشتاز طرح‌های توسعه‌‌ای

کد خبر: 18320
زمان انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ قبل از ظهر -
114 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد :  این شرکت دارای یکی از پیشرفته‌‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد در کشور است و با مزیت‌‌های خاصی که نسبت به دیگر شرکت‌‌های فولادی دارد، می‌تواند به یکی از کلیدی‌‌ترین فولادسازان ایران در سال‌های آینده تبدیل شود. نزدیکی به آب‌‌های آزاد برای صادرات بیشتر و آسان‌‌تر با هزینه‌های حمل و نقلی کمتر یکی از مهم‌ترین مزیت‌‌هاست.

عطاءالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در حاشیه نمایشگاه ایران متافو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به تسهیل تامین مواد اولیه و احتمال واگذاری یک معدن سنگ‌‌آهن ۸۰۰ هزار تنی به فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: در حوزه مواد اولیه امسال با توجه به برنامه‌‌ریزی‌‌های صورت گرفته برای تامین پایدار مواد اولیه، تقریبا تمام برنامه‌ها بدون مشکل انجام پذیرفت. به همین دلیل در سال جاری شاهد ثبت چهار رکورد تولید در فولاد هرمزگان بودیم. در آبان ماه سال جاری تولید ۱۵۴ هزار و ۶۷۸ تنی محصول نهایی در فولاد هرمزگان بیشترین میزان تولید ماهانه این واحد بوده است و یک رکورد تاریخی به شمار می‌‌آید. همچنین با همکاری استاندار و رئیس سازمان صمت استان هرمزگان، یک معدن ۸۰۰ هزار تنی به فولاد هرمزگان واگذار خواهد شد تا در تامین مواد اولیه مسیر دشواری را طی نکنیم.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی به علت مشکلاتی که دولت در تامین برق و گاز داشته و دارد، برای رفع مشکلات انرژی در نیروگاه هنگام سرمایه‌‌گذاری انجام می‌‌دهیم که با انجام آن تا دوسال آینده مشکلی برای تامین برق نداشته باشیم. برای تامین گاز هم فولاد مبارکه برخی پروژه‌های سرمایه‌‌گذاری در حوزه تامین گاز انجام داده است تا در سال‌های آتی فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌های آن گاز را به صورت پایدار دریافت کنند.

معروفخانی سرمایه انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه فولاد هرمزگان دانست و ادامه داد: امسال به نخستین شرکت فولادی تبدیل شدیم که برای کارگران پیمانی و رسمی شرکت فولاد هرمزگان، صندوق درمان کارگران را افتتاح کردیم. با افتتاح این صندوق در صورت ابتلای کارگران به بیماری، تمام هزینه‌های درمان به آنها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی نیز ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست را تحت پوشش شرکت فولاد هرمزگان درآوردیم که در مجمع و همزمان با اعلام افزایش سود شرکت این تعداد را به ۲۰ هزار نفر رساندیم. همچنین برای یکی از بیمارستان‌‌های بندرعباس که با کمبود دستگاه دیالیز مواجه بود تعدادی دستگاه دیالیز خریداری کرده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دادیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان در پاسخ به این سوال که ارتباط این شرکت با دانشگاه‌ها در چه سطحی قرار دارد، عنوان کرد: فولاد هرمزگان در ارتباط با دانشگاه‌های معتبر کشور پیشتاز است و در حوزه دانش‌‌بنیان جزو شرکت‌‌های پیشرو بوده است. در همین راستا با ۱۴ شرکت دانش‌بنیان ارتباط مستقیم داریم تا بتوانیم برخی از مشکلات تولید فولاد را به صورت علمی و کاملا داخلی برطرف کنیم. بومی‌‌سازی همواره برای ما اولویت بوده است و به دنبال داخلی کردن تجهیزات و علوم روز دنیا بوده‌‌ایم‌‌. اعتقاد ما بر این است که با توجه به نخبگان جوان کشور و استفاده از دانش روز می‌توان با تحریم‌های ظالمانه‌‌ای که علیه ایران وضع شده است مقابله کرد. با توجه به این دیدگاه بسیار خوب عمل کرده‌‌ایم.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های توسعه‌‌ای در فولاد هرمزگان پس از گذشت ۱۴ سال از تاسیس این شرکت ادامه داد: بعد از سال‌هایی که از تاسیس فولاد هرمزگان می‌‌گذشت ما برای نخستین بار، بهمن سال گذشته پنج طرح بزرگ را افتتاح کردیم اعم از پروژه یک میلیون و ۷۲۰ هزارتنی احیای مستقیم و مخازن آهن اسفنجی ۳۰ هزارتنی که در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن به بهره‌‌برداری رسیدند. امسال نیز دو طرح جدید، افزایش ظرفیت از یک میلیون و ۵۰۰هزار تن به ۳ میلیون و ۲۰۰هزار و پروژه تولید نورد آغاز خواهند شد. این پروژه‌ها از فناوری‌‌های روز دنیا برخوردار خواهند بود.

معروفخانی در پایان به صادرات‌‌محور بودن فولاد هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: همان‌گونه که مستحضرید فولاد هرمزگان صادرات‌محور است. این شرکت در کنار آب‌‌های آزاد بنا شده است. از محل تولید فولاد تا بندرگاه و محل بارگیری، کمتر از ۵ کیلومتر فاصله وجود دارد. همین مزیت‌‌ها ما را ملزم می‌کند تا تولید را افزایش داده و به تبع آن صادرات را رونق ببخشیم.

امسال با تمام مشکلات موجود در حوزه انرژی، توانسته‌‌ایم ۹ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته را در کارنامه خود ثبت کنیم و امیدواریم تا پایان سال روند صعودی را حفظ کنیم. همچنین طی سه سال آینده محصولات جدید از جمله نورد و ورق‌‌های آلیاژی را در فولاد هرمزگان تولید خواهیم کرد‌‌.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات