امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو با دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران

۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصاد ایران با جدیت در حال اجراست؛ ایستادن بر شانه غول‌ها

کارگروه «پیشرانان پیشرفت ایران» با هدف طراحی مدل تعاملی جدیدی بین دولت و بخش خصوصی آغاز به کار کرد. ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصاد ایران با جدیت در حال اجراست و به نخستین سالگرد آغاز عملیات اجرایی خود نزدیک می‌شود.
کد خبر: 20681
زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷ بعد از ظهر -
189 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد : «مهدی سدیدی» دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران،  اظهار داشت: پروژه‌هایی که شاکله‌ این طرح را تشکیل می‌دهند، به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که تماماً در زنجیره ارزش شرکت‌های پیشران قرار دارند و هیچ بار اضافی که خارج از فعالیت اصلی شرکت باشد، به آن‌ها تحمیل نشده‌ است. حالا، «پیشرانان پیشرفت ایران» به نخستین سالگرد آغاز عملیات اجرایی خود نزدیک می‌شود.

وی معتقد است: این طرح بر روی هسته‌های کلیدی توسعه متمرکز شده است؛ یعنی پروژه‌های چهل‌وهشت‌گانه به گونه ای انتخاب شده اند که موتور پیشران بخش‌های دیگر اقتصاد باشند و پرداختن به آن‌ها باعث تقویت بخش‌های دیگر نیز بشود.

وی، با اشاره به این که همواره این سوال وجود داشته که موتور محرک پیشرفت ایران چیست، بیان‌داشت: ایستادن بر شانه‌ی غول‌ها و تکیه بر بنگاه‌های بزرگ به عنوان یک عامل مؤثر و تعیین‌کننده در رشد اقتصادی و توسعه در سطح دنیا به اثبات رسیده است.

دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران با تاکید بر این که برای انتخاب این غول‌های اقتصادی و ابرپروژه‌هایشان شاخص‌های بسیار زیاد و متنوعی در نظر گرفته شد، افزود: در این انتخاب‌ها حتی توجه به مدل مدیریتی شرکت‌ها، ترکیب سهامداران، شیوه‌ تقسیم سود و پورتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار بود. آنچه ما در نظر داشتیم در واقع طرح‌ریزی اولیه یک مدل تعاملی بین دولت و بنگاه‌های تاثیرگذار اقتصادی بود.

وی افزود: می‌توان گفت که تقریباً نیمی از صنعت پتروشیمی، نفت و گاز و صنایع زنجیره فولاد در این طرح درگیر هستند.

سدیدی خاطرنشان‌کرد: برای طراحی این مدل چهار پارامتر را به عنوان محور در نظر گرفتیم که محور اولیه زنجیره ارزش است؛ ما معتقدیم که شرکت‌های بزرگ باید به سمت پایین‌دست زنجیره و ایجاد ارزش افزوده بیشتر حرکت کنند. به عنوان مثال ما در پتروشیمی اکنون به جای اینکه فقط خوراک گاز صادر کنیم، به سمت محصولات پایین دستی زنجیره پیش رفته ایم و کاهش قابل توجهی در واردات صورت گرفته است؛ همچنین از نگاه ارزآوری، تفاوت چشمگیری بین صادرات محصولات ابتدای زنجیره و محصولات پایین دستی وجود دارد.

سدیدی بیان‌داشت: در حال حاضر کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند که بدون داشتن منابع، به عنوان مثال، صنایع فولادی راه انداخته‌اند و علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به عنوان صادرکننده در حال فعالیت هستند که این روند خط بطلانی بر اقتصاد منبع‌محور بوده است.

وی افزود: در دنیا اکنون از اقتصاد دانش‌بنیان نیز عبور کرده و در دوره‌ی اقتصاد توجه هستیم؛ برنده کسی است که داستانش پیروز میدان باشد و احساس نیاز را در عرصه اقتصاد برانگیزد.

دبیر کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران تاکید کرد: چشم‌اندازی که برای این طرح در نظر گرفتیم، رویاپردازی نبود، بلکه سوار بر واقعیت صنعت و اقتصاد ایران شدیم.

سدیدی در پایان افزود: طی این مدت ۲۲ جلسه، با ریاست فرهاد رهبر، دستیار اقتصادی رئیس جمهور و متناسب با موضوع پروژه‌ها، با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای مربوطه و مدیران عامل شرکت‌ها برگزار کردیم که این تعامل از نزدیک صورت گیرد و مسائل پیش آمده مستقیماً مطرح شده و برای حل آن برنامه ریزی شود.

لازم به ذکر است گروه پیشرانان پیشرفت ایران متشکل از هفت شرکت‌ بزرگ صنعتی از ۱۲ ماه پیش کار خود را با تعریف ۴۸ پروژه معدنی، فلزی و پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ میلیارد دلار آغاز کرد که به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاریخ صنعت کشور از آن یاد می شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات