امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معطلی سرمایه ۷۵ میلیون یورویی احداث فولاد مهران در پیچ و خم های اداری

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران گفت: یک سرمایه ۷۵ میلیون یورویی برای احداث کارخانه فولاد در منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران در نتیجه مشکلات اداری بین دستگاه ها معطل مانده است.
کد خبر: 19135
زمان انتشار: ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ بعد از ظهر -
1692 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد : نورالدین رحیمی روز چهارشنبه اظهار داشت: یک سرمایه گذار برای ایجاد مجتمع فولاد به اسم فولاد زاگرس در منطقه آزاد تجاری مهران از ۱۱ سال پیش اقدام کرده که با وجود گذشت این مدت طولاتی به دلیل پیچ و خم های اداری تاکنون جذب نشده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ۷۵ میلیون یورو را برای اجرای این پروژه تصویب کرده است، افزود: سرمایه گذار این طرح سال ۸۹ تمام مجوزهای لازم را اخذ کرده و با توجه به اینکه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر تامین آب و برق آن از اصلی ترین پیش نیازهاست، اقدام به ایجاد نیروگاه برق کرده و هم اکنون نیز حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران تاکید کرد: همچنین بخشی از ماشین آلات ذوب فولاد نیز خریداری ولی به دلیل مشکلاتی که گمرک در سال های گذشته برای این پروژه ایجاد کرده پروزه متوقف شده است.

رحیمی یادآور شد: گمرک مدعی است سرمایه گذار اقدام به وارد کردن تجهیزات دسته دوم در این پروژه کرده و به همین دلیل اجازه ترخیص ماشین آلات را از سال ۹۴ تا ۹۸ نداد که با شکایت به مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری پس از بررسی تجهیزات وارد شده مشخص شد دسته دوم نبوده و جدید هستند که با رای صادره تجهیزات آزاد و به منطقه منتقل شده است.

وی اضافه کرد: سازمان امور اراضی نیز ۴۵ هکتار زمین را برای ایجاد این مجتمع فولاد در اختیار سرمایه گذار قرار داده بود که پس از توقیف ماشین آلات واگذاری اراضی مورد نظر را باطل کرد، ضمن اینکه اداره صنعت ، معدن و تجارت نیز مجوز صادر شده را ملغی کرده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران اضافه کرد: بانک نیز با توجه به اینکه وثیقه تعیین شده برای پرداخت ۷۵ میلیون یورو را ۴۵ هکتار زمین در نظر گرفته بود، بدلیل عدم واگذاری زمین از سوی سازمان امور اراضی تاکنون نسبت به پرداخت تسهیلات اقدامی نکرده است.

رحیمی گفت: پس از رای صادره مبنی بر تایید تجهیزات خریداری شده توسط سرمایه گذار و اینکه نیروگاه برق حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد، تیمی از مدیریت برق کرمانشاه به منطقه اعزام و آمادگی خود را برای خرید برق تولیدی که مقدار آن حدود ۳۰ مگاوات است، اعلام کرده ولی آنرا منوط به ایجاد خط انتقال تا محدوده سید حسن شهر مهران کرده است که حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی اظهار داشت: با پیگیری های استاندار این مسئله در حال رفع شدن است ولی مسئله اصلی در این زمینه آزادسازی ۷۵ میلیون یورو توسط بانک برای تکمیل پروژه است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد مهران تاکید کرد: ابتدا باید امور اراضی ۴۵ هکتار زمین تعیین شده را آزاد ، واگذار و اداره صمت نیز مجوز صادر شده را دوباره احیا کند که رییس اداره صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرده در صورت واگذاری زمین این مجوزه صادر خواهد شد.

رحیمی با اشاره به اینکه این پروژه هم اکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و در صورت بهره برداری نهایی برای پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می کند ، اضافه کرد: پروژه مجتمع فولاد زاگرس در منطقه آزاد مهران می تواند به حل معضل اشتغال در استان کمک شایان توجهی داشته باشد.

وی خواستار قرارگیری این پروژه جزو مصوبات سفر شد و یادآور شد: سرمایه گذار برای اجرای این طرح بزرگ نیازی به اعتبار ندارد چراکه مبلغ تعیین شده در بانک فریز شده و باید آزاد شود.

شهریورماه سال ۹۷ مهران بطور رسمی به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور به تصویب هیات دولت رسید

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات