امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران:

لزوم حرکت به سمت تولید محصولات کیفی/ تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده فولاد

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: باتوجه به سهم سه درصدی محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالای فولادی در کشورمان (در مقابل سهم متوسط ۱۵ درصدی تولیدات جهانی)، حرکت به این سمت و سو باید برنامه‌ریزی شود.
کد خبر: 20694
زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱ بعد از ظهر -
171 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد :  «محمد آقاجانلو» افزود: تولید فولاد ۵۵ میلیون تنی پیش بینی شده در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دست یافتنی است.

وی گفت: اما با توجه به سهم سه درصدی محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالای فولادی در کشورمان (در مقابل سهم متوسط ۱۵ درصدی تولیدات جهانی)، حرکت به این سمت و سو و تولید انواع و اقسام محصولات آلیاژی، ورق، کلاف، میلگرد و غیره با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت، به جای تولید شمش ساده و کسب ارزش افزوده بیشتر، برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان‌کرد: اکنون دو پروژه فولاد قائنات و فولاد میانه در همین راستا و تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا هدفگذاری شده است و علاوه بر آن، پیشنهاداتی به وزارت صمت ارائه کرده ایم تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این بخش ها ترغیب شوند.

وی ادامه‌داد: به این ترتیب به جای رقابت در بخش هایی خاص از زنجیره فولاد، به سایر بخش هایی که نیاز وجود دارد و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر کشیده شود.

فاصله گرفتن از خام‌فروشی

آقاجانلو اظهار داشت: نگاهی به آمار صادرات کشور در سال های گذشته نشان می دهد که از خام فروشی فاصله بسیار زیادی گرفته ایم، به‌طوری که تا ۱۰ سال پیش کلوخه سنگ آهن صادر می کردیم و سالیانه سه میلیون تن واردات میلگرد داشتیم، اما امروز به همین میزان میلگرد صادر می کنیم.

وی یادآور شد: فولاد، صنعتی بزرگ است که نیازمند برنامه ریزی های کلان بوده و اقداماتی که امروز انجام می شود، شاید تا چند سال دیگر شاهد ثمردهی آنها باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: امسال و در حالی که با محدودیت‌هایی در تامین برق و گاز صنایع شاهد بودیم، اما تا رتبه هفتم جهان در تولید فولاد بالا آمدیم که شاید بتوان آن را بزرگترین دستاورد صنعت فولاد در سال جاری عنوان کرد.

وی بیان‌داشت: امسال با حضور رییس جمهوری، شاهد راه اندازی فولاد بافت و فولاد قائنات بودیم و سال آینده نیز چند پروژه بزرگ افتتاح خواهد شد و تولیدات واحدهای فولاد قائنات، سپید دشت و نی ریز تا ۶ ماه آینده به تدریج وارد مدار تولید خواهد شد.

آقاجانلو افزود: در سال های گذشته، کشورمان از یک واردکننده فولاد (سالیانه هفت تا هشت میلیون تن واردات) به صادرکننده فولاد خام و محصولات فولادی تبدیل شده است و سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن از این محصولات صادر شد.

وی اظهار داشت: دستیابی به بومی‌سازی بیش از یک میلیارد دلاری، کاهش وابستگی ها به خارج از کشور و طراحی و اجرای بخش عمده ای از عملیات در زنجیره فولاد از سوی متخصصان داخلی، از ثمرات دستیابی به خودباوری در این صنعت است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: با وجود مشکلات و چالش های موجود، شاهد رشد متوسط ۱۵ درصدی سودآوری شرکت ها در سال جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ هستیم.

وی ادامه‌داد: همچنین با انجام عملیات تعمیرات و نگهداری خطوط تولید شرکت ها در زمان پیک مصرف برق و قطعی ها، سعی شد تا حداکثر استفاده از زمان انجام شود و بر این اساس شاهد کمترین تعمیرات یا تعطیلی ناخواسته در زمان های غیر از پیک بودیم.

به گفته آقاجانلو، در سال جاری ۲ میلیارد دلار فاینانس برای طرح های فولادی در نظر گرفته شده و همه تلاش ما این است که سفارش گذاری ها انجام شده و تجهیزات مورد نیاز کشور وارد شود.

وی خاطرنشان‌کرد: همچنین چند پروژه جدید در تولید نوردهای فولادی کیفی در واحدهای میانه و قائنات در دستور کار داریم که عملیات طراحی آنها در دست اقدام بوده و به‌زودی تجهیزات مورد نیاز آنها نیز وارد کشور خواهد شد. این برنامه در واحدهای فولاد سپید دشت، نی ریز و شادگان نیز در سال های آینده اجرایی خواهد شد.

لزوم افزایش اکتشافات در کشور

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در ادامه اظهار داشت: امروز یکی از گلوگاه های کشور موضوع معادن است و باید با تسهیل در برخی قوانین و مقررات، بتوان میزان اکتشافات را افزایش و با سرعت بیشتری انجام داد.

همچنین تجهیزات مربوطه، نیروی انسانی متخصص و همچنین تکنسین های اکتشافات در کشور محدودند که در این زمینه باید دانشگاه های کشور به یاری بخش معدن و صنایع معدنی شتافته و شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی نیز ورود کنند.

وی تاکید کرد: واردات مواد معدنی مورد نیاز از دیگر کشورها، باید به عنوان اولویت دیگری به صورت موازی انجام شود و همچنین مهمتر از همه این مسائل، زیرساخت های موجود باید توسعه یابد.

آقاجانلو گفت: امروز در صنعت ریلی و تامین خطوط راه آهن لازم برای حمل و نقل ریلی ضعف های زیادی داریم، همچنین باید ظرفیت های برق و گاز کشور توسعه یابد.

وی تصریح‌کرد: امروز شاهدیم با وجود ظرفیت ۴۴.۵ میلیون تنی نصب شده فولاد کشور، اما فقط ۳۰ میلیون تن آن استفاده شده و بقیه بلا استفاده مانده است و باید همه ارکان زنجیره و دولتمردان و مسوولان دست به دست هم دهند تا زیرساخت های لازم فراهم شود. زیرا فولاد صنعتی اشتغال‌زاست که سایر زنجیره ها را به حرکت درآورده و منبع مهمی برای صادرات و ارزآوری است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات