امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خطر فعالیت معادن و کارخانه‌های شن و ماسه، بیخ گوش گردشگری خلخال

امام جمعه شهرستان خلخال گفت: صدور مجوز بهره‌برداری معادن و کارخانه‌های شن و ماسه در خلخال، گردشگری و محیط ‌زیست این منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
کد خبر: 20709
زمان انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸ بعد از ظهر -
219 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد : حجت‌الاسلام کریم اسدی امام جمعه شهرستان خلخال با اشاره به اینکه شهرستان خلخال از لحاظ آب و هوا، اقلیم و جغرافیای طبیعی در سطح کشور اگر بی نظیر نباشد، قطعاً کم نظیر است، بیان کرد: جاده رویایی خلخال به اسالم، وجود کوه‌ها و دشت‌ها و چشمه‌سارها در منطقه، پوشش گیاهی، بارندگی‌های فصلی، آب و هوای سالم منطقه، قرار گرفتن شهر و روستاهای منطقه در دل باغ‌ها و کوه‌ها، باعث شده است تا خلخال از لحاظ گردشگری در سطح کشور از موقعیت ممتازی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: امروزه ضرورت و اهمیت گردشگری برای مردمان خسته از زندگی ماشینی شهری و بیشتر بودن درآمد صنعت گردشگری از صنعت نفت برای همه روشن و آشکار است به طوری که دنیا امروز با شتاب بیشتری به سمت صنعت گردشگری حرکت می‌کند. لازم است ما نیز برای قرار گیری در این مسیر از این نعمت خدادادی محافظت کنیم و از اهمیت آن غافل نشویم.

حجت‌الاسلام اسدی با بیان اینکه مسئولین چندین سال است که صدور مجوز راه‌اندازی معدن و کارخانه شن و ماسه را در سراسر استان ممنوع کرده‌اند، اضافه کرد: اما در استان اردبیل تاکنون مجوز بهره‌برداری و راه‌اندازی ۲۵ معدن و کارخانه شن و ماسه در خلخال را صادر شده است و بر صدور مجوزهای دیگر نیز وجود دارد.

امام جمعه خلخال با بیان اینکه صدور چنین مجوزهایی در حق مردم منطقه، محیط‌زیست و گردشگری و… خیانت است، ادامه داد: این مجوزها علاوه بر آسیب جدی به محیط‌زیست، مزارع، باغ‌ها، زنبورداری، ظرفیت گردشگری و… منطقه را از بین برده است.

به گفته وی همچنین این مسئله باعث ایجاد اختلافات در بین مردم شده است و قطعاً مسائل امنیتی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: وقتی کارخانه شن و ماسه و یا معدنی احداث می‌شود و موجب از بین رفتن باغ‌ها و مزرعه‌های مردم شود، قطعاً زمینه‌های اختلافات و مسائل امنیتی ایجاد خواهد شد، در نتیجه زندگی برای مردم دشوار می‌شود.

امام جمعه شهرستان خلخال گفت: علیرغم تصویب ممنوعیت صدور مجوز بهره‌برداری از معدن و راه‌اندازی کارخانه‌های شن و ماسه در خلخال توسط اعضای شورای تامین خلخال، برخی مسئولین مربوطه استان اردبیل تاکنون ۵ مجوز صادر کرده‌اند که نشان می دهد مسئولان متأسفانه به وظایف ذاتی خود کم توجه هستند.

وی عنوان کرد: به بهانه‌های واهی و بده بستان‌های سیاسی به مسئولین شهرستان خلخال فشار می‌آورند که مجوز راه‌اندازی معدن و کارخانه شن و ماسه را صادر کنند که در این بین مردم متضرر می‌شوند.

حجت‌الاسلام اسدی اظهار کرد: بعد از مطرح شدن این مسئله در خطبه های نماز جمعه و اعتراضات اهالی این منطقه دستور توقف صدور مجوز ۵ معدن و کارخانه شن و ماسه از سوی استاندار اردبیل داده شد.

وی همچنین با قدردانی از اقدام استاندار، بیان کرد: از مسئولین درخواست داریم تا دستور بدهند مجوز ۲۵ معدن و کارخانه شن و ماسه که قبلاً نیز صادر شده است را متوقف و ابطال نمایند. به طوری که لازم است قوانین و مقررات رعایت شود تا مردم و محیط‌زیست منطقه متحمل ضرر و زیان‌های زیاد نشوند.

به گفته امام جمعه اردبیل فعالیت برخی معادن نیز در فصل‌های بارندگی ، جاده شهرستان به مرکز استان و مرکز کشور را گل آلود می‌کنند و موجب بروز تصادفات و تلفات می‌شود، به طوری که لازم است دستگاههای مربوطه در این زمینه نیز تمهیدات لازم را داشته باشند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات