امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
در نشست رئیس هیات عامل ایمیدرو با خبرنگاران مطرح شد:

حمایت ایمیدرو از حضور بخش خصوصی در صنایع معدنی

ما در ایمیدرو به دنبال آن هستیم تا با ایجاد فضای اقتصادی زمینه اشتغال و تولید را به‌ویژه در مناطق محروم دنبال کنیم چراکه با اکتشافات منابع معدنی وابستگی ما کاهش خواهد یافت هدف دیگر ما در معدن و صنایع معدنی ایجاد بستری مناسب برای حضور بخش خصوصی در این عرصه است درواقع ما به دنبال این نیستیم تا عملیات اجرایی توسط ایمیدرو صورت پذیرد بلکه به دنبال جذب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.
کد خبر: 9981
زمان انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ بعد از ظهر -
1271 بازدید

خبرنگار / مسعود رمضانی – نشست صمیمانه رئیس هیات عامل ایمیدرو با خبرنگاران امروز یکشنبه ۲۲ خرداد در سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران برگزار شد. در ابتدای مراسم حمید علی‌آبادیان مدیر روابط عمومی ایمیدرو، حضور خبرنگاران در این نشست را فرصتی دانست تا اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات بپردازند. پس از آن سمیه خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو به بیان گزارش عملکرد ایمیدرو و برنامه‌های سال جاری این سازمان پرداخت. پس از آن خبرنگاران به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند و نظرات خود را با رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در میان گذاشتند. سخنران بخش پایانی این مراسم جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو بود که به بیان برنامه‌های ایمیدرو در سال‌جاری پرداخت.

تعامل ایمیدرو با اصحاب رسانه

جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه با حضور اصحاب رسانه افزود: برگزاری این جلسات سبب خواهد شد تا با به اشتراک‌گذاری نقطه‌نظرات خود به ارتقای توسعه معدن و صنایع معدنی کمک کنیم و امیدواریم که در آینده این جلسات تداوم یابد چرا که برگزاری آن به رفع ابهامات و دریافت ایده‌ها به‌منظور اصلاح بخش معدن و صنایع معدنی منجر و درنهایت به نفع مردم تمام خواهد شد.

اشتغال و تولید صنایع معدنی با نگاه ویژه به مناطق محروم

وی ادامه داد: ما در ایمیدرو به دنبال آن هستیم تا با ایجاد فضای اقتصادی زمینه اشتغال و تولید را به‌ویژه در مناطق محروم دنبال کنیم چراکه با اکتشافات منابع معدنی وابستگی ما کاهش خواهد یافت هدف دیگر ما در معدن و صنایع معدنی ایجاد بستری مناسب برای حضور بخش خصوصی در این عرصه است درواقع ما به دنبال این نیستیم تا عملیات اجرایی توسط ایمیدرو صورت پذیرد بلکه به دنبال جذب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها هستیم.

اکتشافات اولویت ایمیدرو

جعفری ادامه داد: انجام اکتشافات در اولویت‌های ایمیدرو قرار دارد چراکه هنوز جای کار در این بخش وجود دارد به همین منظور و با ارکان زیرمجموعه وزارت صمت از جمله سازمان زمین‌شناسی، سازمان توسعه و معاونت معدنی هماهنگی شورای هماهنگی شکل گرفته است و جلساتی را به‌صورت هفتگی برگزار می‌کنیم تا بتوانیم بسترهای لازم برای حرکت درست‌تر و صحیح‌تر را برنامه‌ریزی و دنبال کنیم. ضمن اینکه این امکان وجود دارد تا با قوانین موجود نیز بسیاری موارد را حل و مشکلات را کم کنیم و بالطبع انجام این اقدامات سبب جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی خواهد شد و لازم به توجه است که قطعاً اکتشاف یکی از نقاط شروع در بخش معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ما امیدواریم تا دو سال آینده عملیات اکتشافی بر روی پهنه‌هایی که در اختیار بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ و کوچک قرار دارد و ممکن است در آن‌ها نیز ذخایر زیادی وجود داشته باشند صورت پذیرد و ازاین‌رو ایمیدرو و با استفاده از ماده ۳۲ آیین‌نامه به آن‌ها کمک خواهد کرد.

بهره‌برداری از معادن در سطح ملی

وی ادامه داد: امیدواریم برخی از پهنه‌های آزاد مانند مس به زمان و یا نهبندان تا دو سال آینده در مدار و در سطح ملی قرار بگیرد ضمن اینکه هم‌اکنون این اتفاق برای مس جانجا روی داده است. با این اقدام اتفاقات خوبی رخ خواهد داد به‌نحوی‌که متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی به‌دلیل برداشته‌شدن ریسک در این مناطق جذب شده‌اند. این مناطق در گذشته به دلایلی چون کامل نبودن اکتشافات و یا ریسک استقبالی از آن‌ها انجام نمی‌گرفت اما با بسترسازی‌های لازم از سوی ایمیدرو فضای لازم برای حضور موثرآن‌ها فراهم شده است.

معادن به ارزآوری کمک خواهند کرد

خلوصی، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به این موضوع که ۹۰ درصد از معادن در شعاع ۲۰ کیلومتری روستاها قرار دارد گفت: با توسعه معادن می‌توان به توسعه متوازن کشور و محرومیت‌زدایی کم‌تر برخوردار کمک کرد. ضمن اینکه قابلیت ارزآوری و صادرات غیرنفتی صنایع معدنی طی سال‌های گذشته نشان داده است که این بخش توانسته بخش زیادی از ارز مورد نیاز صنایع کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار به‌دست‌آمده بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی بوده است چراکه این بخش نیاز بخش گسترده‌ای از صنایع کشور شامل خودروسازی، لوازم‌خانگی، ساختمان و تمام صنایع پایین‌دستی صنایع کشور را تأمین می‌کند و دارای ارزش‌افزوده بالایی است و می‌تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد.

خلوصی گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده ارزش فروش معدن و صنایع معدنی ۲۶ میلیارد دلار است و اگر به اهداف مشخص‌شده به چشم‌انداز صنعت فولاد مس و آلومینیوم دست یابیم این رقم به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. اشتغال‌زایی در بخش غیرمستقیم معدن و صنایع معدنی ۷ برابر اشتغال مستقیم است و بخش معدن و صنایع معدنی جز بخش‌های پیش‌رو برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی بوده است. هم‌اکنون ۸۵ درصد شرکت‌های سهامی عام زنجیره بخش معدنی در بورس اوراق بهادار قرار دارد و بر اساس برآوردهای صورت گرفته معدن و صنایع معدنی سهم ۳۸ درصدی از ارزش بورس اوراق بهادار در سال ۱۴۰۰ را داشته است.

تولید رقابت‌پذیر مبتنی بر توسعه پایدار

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو افزود: آنچه ایمیدرو در بخش چشم‌انداز برای خود دیده است تکمیل زنجیره تأمین و ارزش معدن و صنایع معدنی مبتنی بر حصول توسعه پایدار و توسعه فناوری و به دنبال ثروت‌افزایی عمومی است و مأموریت آن بسترسازی و تسهیل‌گری توسعه و تولید رقابت‌پذیر بخش معدن مبتنی بر توسعه پایدار است.

خلوصی، اهداف دنبال شده از سوی ایمیدرو را منطبق بر چشم‌انداز، افزایش متوازن زنجیره تأمین و زنجیره تولید فلزات و افزایش خوداتکایی در فناوری و ساخت داخل، مشارکت در تأمین زیرساخت‌های موردنیاز و افزایش ذخایر معدنی با تمرکز بر کانی‌های اولویت‌دار، ارتقای توان پیمانکاران و سازندگان و مدیریت سرمایه‌های سازمانی و اطلاعاتی و انسانی به‌عنوان زیرساخت‌های تحقق این اهداف دانست و افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته به دنبال اجرای آن هستیم.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به عملکرد کلان ایمیدرو گفت: ما نزدیک به ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری محقق شده داشته‌ایم و برنامه‌ی ۱۲ و نیم میلیارد دلاری را تا افق ۱۴۰۴ دنبال می‌کنیم که برنامه‌های جدید شرکت‌های زیرمجموعه نیز در حال بازنگری است ضمن اینکه احتمال افزایش این عدد نیز دور از تصور نیست. ضمن اینکه برنامه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی وجود داشته و تداوم خواهد یافت.

خلوصی با اشاره به پروژه‌های تکمیل و افتتاح‌شده در سال گذشته گفت: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به افزایش ظرفیت طلای موته و کنسانتره سنگان اشاره کرد. در مس و سایر عناصر نیز پروژه‌هایی است که نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار پروژه را تکمیل خواهیم کرد که با انجام آن برای بیش از سه هزار و سیصد نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پروژه‌های ایمیدرو

وی یکی از سیاست‌های ایمیدرو در راستای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دانست و افزود: فهرست‌های پروژه‌هایی که ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده و یا اواسط اجرای پروژه به بخش خصوصی وا‌گذار کردیم بیش از ۷.۲ میلیارد دلار پروژه است که ۲.۵ میلیارد دلار آن به بهره‌برداری رسیده است. یکی از پروژه‌های مهم در این اتفاق پروژه فاز یک کنسانتره مهدی‌آباد است که در سال جاری تکمیل خواهد شد و نشان خواهد داد که سیاست ایمیدرو جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی است و انجام واگذاری به توسعه کشور کمک خواهد کرد.

خلوصی با اشاره به آمار تولید زنجیره فلزات اساسی در کشور گفت: ما به‌جز آهن اسفنجی، شمش فولاد و محصول فولادی که به دلیل قطعی گاز و برق در سال جاری کاهش داشته‌ایم در بقیه محصولات رشد تولید داشتیم و با برنامه‌ریزی صورت گرفته شاهد رشد تولید قابل‌توجه شرکت‌ها در فروردین‌ماه بودیم. افزایش تولید در فصول دیگر سال با نگاه جبرانی به کاهش تولید در فصل تابستان و زمستان در دستور کار قرارگرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ادامه داد: در ادامه عملکرد ایجاد ظرفیت‌ها از سال ۸۱ تا پایان ۱۴۰۰ فولاد ما از ۸ میلیون تن به ۴۴ میلیون تن رسیده است و شمش آلومینیوم از ۲۱۶ به ۷۷۰ هزار تن رسیده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات