امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
معاون امور معدنی وزیر صمت:

بهره برداران معادن غیرفعال سلب صلاحیت می شوند

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: معادنی که در دست بهره‌بردار است و همچنان به دلیل عدم صلاحیت بهره‌بردار غیرفعال مانده باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.
کد خبر: 24334
زمان انتشار: ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳ بعد از ظهر -
189 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد :  از روابط عمومی ایمپاسکو، رضا محتشمی پور معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در «همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس» با اشاره به مطالبه و خواسته وزارت صمت در طرح احیا عنوان کرد: با توسعه عملیات اکتشافی و حذف موانع آن باید پتانسیل‌های ناشناخته کشور را در حوزه معدن شناسایی و فعال کنیم.

محتشمی‌پور ادامه داد: ایمنی، بهره‌وری و ارتقای فناوری باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت معدنی ما به دلایلی غیرفعال مانده، تصریح کرد: معادن غیرفعال به دو بخش معادن دارای متولی و معادن بدون متولی یا بلامعارض که در اختیار وزارتخانه است، تقسیم می‌شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت توضیح داد: حدود ۲۴ هزار محدوده معدنی بلوکه شده در کشور وجود دارد که باید شناسایی و آسیب شناسی شود تا در صورت لزوم با استفاده از ماده ۲۴ مکرر مشکل آنها مرتفع شود.

وی گفت: معادن بلامعارض که در اختیار سازمان صمت استان‌ها و وزارتخانه است ابتدا باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد ولی در صورت عدم استقبال بخش خصوصی از این معادن، دولت و در راس آن وزارت صمت اقدام عملیاتی آن را شروع کند.

محتشمی‌پور هشدار داد: معادنی که به دلیل عدم صلاحیت بهره‌بردار غیرفعال مانده است باید سلب صلاحیت و آزاد شوند.

وی افزود: برخی از محدوده‌ها به دلایل زیرساختی غیرفعال هستند و نیاز است طرح احیا در فعال سازی معادن با تجمیع و ایجاد واحدهای فرآوری زمینه فعال سازی این معادن را فراهم کند.

معاون وزیر صمت خطاب به معاونان معدنی استان‌ها تاکید کرد: به هیچ عنوان در تبادل اطلاعات با مجموعه‌ها و طرح احیا خللی ایجاد نشود و علاوه بر همکاری حداکثری با طرح احیا، لازم است تا معاونان معدنی استان‌ها برای انجام آسان‌تر و سریع‌تر امور پیشنهادات خود را به طرح احیا ارائه دهند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت درباره پرداخت حقوق دولتی معادن با بیان اینکه بر روی حقوق دولتی دو نگاه درآمدی و انضباطی وجود دارد که نگاه درآمدی عمدتا مربوط به معادن بزرگ است، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۷۵ درصد حقوق دولتی مربوط به ۲۵ معدن بود و به طور کلی حدود ۲۰ تا ۳۰ معدن در کشور بار اصلی حقوق دولتی را بر دوش می‌کشند.

وی تاکید کرد: ممکن است در سایر معادن کوچک در این حد نگاه درآمدی نداشته باشیم اما قطعا نگاه انضباطی داریم. نامه‌ها و مطالبات گذشته در حقوق دولتی باید به تفکیک سال در سامانه کاداستر ثبت شود تا بتوانیم معادن و محدوده‌های معدنی را ساماندهی کنیم.

محتشمی‌پور با تاکید بر اینکه همه محدوده‌هایی که در لایه مزایده ادارات کل صمت استان‌ها هستند باید تا پایان سال تعیین تکلیف شوند، خاطرنشان کرد: سازمان‌های صمت استان‌ها موظف هستند با کمک طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نسبت به تعیین تکلیف این محدوده‌ها و برگزاری مزایده اقدام کنند.

گفتنی است همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس با حضور رضا محتشمی پور معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، مهدی حمیدی مدیرکل بهره برداری وزارت صمت، ابراهیم علی ملابیگی مدیرکل اکتشاف وزارت صمت، خدایار کریم نژاد مدیرعامل ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس و معاونان معدنی سازمان صمت استان‌ها در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات