امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اما و اگر های یک پروژه ۱۳ ساله/ راه اندازی واحد کنسانتره سازی تا چه اندازه برای فولاد خراسان حائز اهمیت است؟

پروژه احداث واحد کنسانتره سازی فولاد خراسان پس از ۱۳ سال و با ورود شرکت تجلی این پروژه سرعت گرفته است و بهره برداری از این طرح می تواند سوددهی مجموعه را افزایش دهد.
کد خبر: 22458
زمان انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰ بعد از ظهر -
160 بازدید

به گزارش تجارت معدن و فولاد :  تامین مواد اولیه شرط اصلی بقای واحدهای فولادی است. این در حالی است که توسعه صنعت فولاد براساس ذخایر سنگ آهن شکل گرفت. اما در نقطه ای میزان سرعت توسعه در صنعت فولاد از حلقه های بالا دستی فراتر رفت و همین موضوع باعث شد تا صنعت فولاد با چالش هایی در بحث تامین مواد اولیه مواجه شود.

فولاد خراسان یکی از مجموعه های فولادی فعال در شرق کشور است که نسبت به سایر تولیدکنندگان فولاد دسترسی بهتری به ذخایر سنگان که از آن به عنوان عسلویه معدنی یاد می شود، دارد.

با این حال پروژه کنسانتره سازی آن پس از ۱۳ سال تاخیر قرار است در نیمه دوم سال آینده با ظرفیت ۲/۵ میلیون تن به بهره برداری برسد. این تاخیر ۱۳ ساله می تواند چندین دلیل به همراه داشته باشد که اصلی ترین آن به گفته مدیران قبلی این مجموعه، وضع تحریم علیه کشور بود.

هرچند نمی توان تحریم را در این باره بی اثر دانست اما نمی توان دلیلی قانع کننده برای عدم اجرایی شدن این طرح طی ۱۳ سال اخیر باشد، زیرا در همین مدت بسیاری از طرح های توسعه ای و واحدهای جدید ایجاد شده است.

پس مشکل اصلی کجاست؟مدیریت صحیح و برنامه ریزی کارشناسی شده می تواند یکی از راهکارهایی باشد که در شرایط بحرانی به کمک مدیران برای پیش برد اهداف بیاید.

در سال های تحریم راهکارهایی وجود داشت که با تدبیر و برنامه ریزی گذر از بحران را فراهم می کرد اما نگاه غیرکارشناسی برای پیش برد اهداف از دلایلی است که می تواند اجرای این پروژه را به تعویق اندازد.

اما راه اندازی این واحد تا چه اندازه برای فولاد خراسان حائز اهمیت است؟ واحدی که تولید کننده فولاد و میلگرد است و می تواند نقش مهمی در صادرات غیر نفتی به کشورهای منطقه داشته باشد، در بحث تامین مواد اولیه با چالش همراه است و کنسانتره خود را از واحدهای دیگری تامین می کند. این در حالی است که با بهره برداری از این واحد میزان تولید و صادرات در فولاد خراسان با افزایش همراه می شود.

اهمیت این پروژه و تاثیر آن بر سوددهی مجموعه را باید در جایی دید که شرکت تجلی برای اجرای این پروژه وارد سرمایه گذاری شده است. با ورود تجلی و سرعت گرفتن این پروژه می توان گفت یکی از اصلی ترین مشکلات بحث تامین سرمایه بود، که حالا با سرمایه گذاری تجلی این پروژه سرعت گرفته است.

با راه اندازی این واحد و تامین مواد اولیه می توان انتظار داشت قیمت تمام شده کاهش یافته و قدرت رقابتی فولاد خراسان در بازارهای صادراتی افزایش پیدا کند. این موضوع سوددهی فولاد خراسان را افزایش می دهد و از سویی دیگر باعث می شود تا این مجموعه به سراغ اجرای طرح های توسعه ای برود.تیتر

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات