امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیدکس ۲۰۲۲ به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه استان کرمان پنجشنبه 23 تیرماه 1401 در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و با حضور مقامات استانی، اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان عرصه صنعت، معدن و کشاورزی برگزار شد.
کد خبر: 11732
زمان انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲ بعد از ظهر -
443 بازدید

خبرنگار/ مسعود رمضانی – به گزارش تجارت معدن و فولاد :آیین اختتامیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه استان کرمان پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در محل دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان و با حضور مقامات استانی، اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان عرصه صنعت، معدن و کشاورزی برگزار شد.

پیش مطالعات ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کرمان

در ابتدای این مراسم نقوی دبیر اجرایی این همایش از حضور مسئولان در این همایش تقدیر کرد و گفت: در این برنامه دو روزه افتخار میزبانی از فعالین خصوصی سایر استان‌ها را در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه استان کرمان را داشتیم چرا که حضور این افراد توانست تا بر میزان محتوا و وزن پنل‌های برگزار شده بیفزاید.

وی ادامه داد: کرمان آیدکس توانسته‌ است تا جایگاهی را برای سرمایه‌گذاری و توسعه در کرمان را با مشارکت بخش خصوصی، مجلس و دولت و تلاش ایجاد کند. پیش مطالعات حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه انجام و به دو زبان فارسی و لاتین منتشر شده که مورد استفاده فعالان داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و به نظر می‌رسد که استان کرمان از امروز آمادگی بسیار بالاتری را برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالین بخش خصوصی خواهد داشت.

برگزاری ۱۵ پنل تخصصی در کرمان آیدکس ۲۰۲۲

دبیر اجرایی این همایش گفت: ما در جریان برگزاری دو روزه این همایش ۱۵ پنل تخصصی در حوزه‌های مختلف برگزار کردیم و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز حضوری فعال داشته و برداشت‌هایی از این پنل‌ها انجام شده است و در تلاشیم تا در حداکثر یک ماه آینده بتوانیم نتایج این پنل‌ها که ثبت و ضبط شده را به زبان قابل استفاده برای سرمایه‌گذاران تبدیل کنیم ضمن اینکه دبیرخانه دائمی این همایش فعال شده و سایت همایش به منظور استفاده سرمایه‌گذاران به روز و قابل دسترس خواهد بود.

حضور پررنگ بخش خصوصی در ایجاد نقشه راه توسعه‌ای

سپس قاسمی، رئیس مرکز پژوهش اتاق ایران با حضور در جایگاه به جمع‌بندی این همایش دو روزه پرداخت و گفت: این همایش تلاشی بود تا اینکه بخش خصوصی بتواند نقشه‌راه خود را در مسیر توسعه بومی و به ویژه در سطح ارتقا دهد و این یک خلق عادت بود چرا که در تمام کشور ظاهراً مردم منتظر هستند تا دولت نسبت به برطرف‌سازی مشکلات و برنامه‌نویسی اقدام کند اما واقعیت آن است که براساس مجموعه‌ تلاش‌های صورت گرفته سنگ‌بنایی در استان گذاشته شد تا برای اولین بار بخش خصوصی قبل از تدوین برنامه هفتم توسط دولت نظر خود را درباره موضوعات بیان کند.

ایجاد دبیرخانه دائمی برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان

وی ادامه داد: پرسش و سوال اصلی این رویداد این بود که چگونه می‌توان اقتصاد منبع محور که مشکلاتی نیز پیدا کرده را به اقتصادی پیشرو، دانش‌محور و پویا تبدیل کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ظرف چند ماه گذشته مجموعه‌ای از مطالعات انجام و در ۱۵ کارگروه این کارها پیگیری شد که نتایج آن در این دو روز ارائه شد. در این پنل‌ها پرسش‌های مختلفی در بعد همین سؤال کلیدی طرح شد و سعی شد تا پاسخ‌ها عمدتاً بر روی راه‌‌حل‌ها مبتنی بر بازاری باشد که بخش خصوصی بتواند پیگیری کند نه اینکه منتظر تصویب منابع دولتی باشد. ازاین‌رو قرار است ظرف مدت کوتاهی نتایج جمع‌بندی و تلفیق شود و پس از آن در قالب دبیرخانه دائمی در اتاق کرمان و با همکاری استاندار و دستگاه‌های اجرایی استان پیگیری شده و با توجه به جمع‌بندی برای حل مسائل،‌ شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری‌ها صورت گیرد.

قاسمی افزود: پیشنهاد این است که استاندار و نمایندگان تلاش کنند تا در بخش‌های دیگر نیز همین رویکرد بر تدوین برنامه هفتم حاکم شود. به این معنا که دولت سعی کند تا موانع سطح ملی و مباحث مربوط به ثبات اقتصادی مانند مسائل مربوط به نوع مداخلات دولت در اقتصاد را حل کند و مسائل مربوط به سطح استان را با کمک بخش خصوصی به خود استان‌ها واگذار کند تا با انجام دسته‌بندی راه حلی برای آن پیدا شود.

رئیس مرکز پژوهش اتاق ایران گفت: برداشت ما این است که استان کرمان به‌جز مزیت‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی ملی که دارد استثنا و ویژه است. بر اساس مشاهدات خود دریافتیم که خوشبختانه مقامات، نمایندگان و شخصیت‌های استانی مانند امام‌جمعه محترم و رئیس‌کل دادگستری استان حول محور توسعه استان اشتراک نظر دارند و این فرصت بسیار مهمی در راستای ارتقای کرمان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا این همکاری که میان نهادهای عمومی و مقامات دولتی و نمایندگان برقرار شده و سنگ بنای آن گذاشته شده تداوم یابد و آن را به عنوان پشتوانه‌ای برای نظام برنامه‌ریزی در سطح استان و  ملی ببینیم و در نهایت شاهد فراگیری آن در کل کشور باشیم.

 استفاده از علم و فناوری در رأس فعالیت‌های اقتصادی

سپس زاهدی، نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با حضور در جایگاه سخنرانی از برگزارکنندگان این همایش به‌ویژه اتاق بازرگانی تشکر کرد و گفت: کار بزرگی انجام داده‌اید و توانستید با برنامه‌ریزی خوب و منسجم موضوعات مختلف سرمایه‌گذاری در استان را به تصویر بکشید و به نوبه خود از تمامی ارگان‌هایی که در اجرای این برنامه سهیم بودند نیز قدردانی می‌کنم چراکه انجام چنین اتفاقی بدون همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف قطعا امکان‌پذیر نبود.

زاهدی تصریح کرد: دنیا در حال گذار به سمت استفاده جدی از علم و فناوری است به‌طوری‌که بهره‌مندی از فناوری در تمامی بخش‌ها در حال رسوخ است. دورانی که در آن بتوان اقتصاد را بر اساس روش‌ها و متدهای سنتی چرخاند دیگر نمی‌تواند راهگشا باشد. کشور ما نیز همسو با دیگر کشورها از فناوری در اقتصاد استفاده کرده است. اکنون شاهدیم که مبادلات و انتقال کالا، قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها در دنیا به سمت‌وسوی دیگری رفته است و ما باید از فرصت این‌گونه نشست‌ها به‌منظور ورود جریان فناوری در حوزه اقتصاد استفاده کنیم.

وی ادامه داد: فناوری هم در بخش نرم‌افزاری و هم در بخش سخت‌افزاری وجود دارد. در حوزه سخت‌افزاری یعنی اینکه بتوانیم علم و فناوری را به‌خوبی در صنایع، معادن، استخراج و بهره‌وری به کار بگیریم.

زاهدی با اشاره به اهمیت بهره‌وری گفت: در سال جاری دولت مقرر کرده که باید ۳ درصد از سهم ۸ درصدی توسعه، پیشرفت و رشد اقتصادی ناشی از بهره‌وری باشد. امکان ندارد بدون بهره‌گیری از فناوری‌ها نو و تحول در زیرساخت‌ها پیشرفت کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ایجاد زیرساخت‌ها مبتنی بر فناوری‌های روز را مهم ارزیابی کرد و گفت: به‌طور مثال اگر به دنبال احداث نیروگاهی هستیم باید رویکرد سنتی متداول را کنار بگذاریم و از فناوری‌های روز به لحاظ کیفی و کمی استفاده کنیم. بنابراین موضوع پیشرفت و توسعه برای سرمایه‌گذاری باید همراه و نزدیک با فناوری‌ها نو باشد و درصورتی‌که از آن استفاده شود مطمئنا اقتصاد دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت و کشور به افق‌های چشم‌انداز و بیانه گام دوم خواهد رسید.

همکاری و همدلی در میان مسئولان استان  

اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی‌ نیز با حضور در جایگاه و در سخنانی کوتاه از فعالیت اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان کرمان آقایان حسن‌پور، زاهدی و پورابراهیمی تشکر و قدردانی کرد. و گفت: استان کرمان در بخش کشاورزی از متوسط کشور جلوتر است و سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام شده است و امیدواریم با تلاش و همدلی که در مسئولان استانی وجود دارد آینده خوبی در انتظار مردم استان کرمان باشد.

اقدامات توسعه‌ای در استان کرمان از سال‌ها پیش آغاز شده است

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در جایگاه سخنرانی از تلاش‌ها و زحمات اتاق بازرگانی کرمان و مسئولان آن به‌واسطه اهتمام در برگزاری این همایش تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدوارم این نشست کمکی در جهت تقویت حرکت رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی باشد.

وی مزیت‌های نسبی کشور و به‌ویژه استان کرمان را ناشی از لطف خداوند به مردم دانست و افزود: اقدامات اجرای طرح‌های توسعه در کرمان از سال‌ها پیش‌ آغازشده و در زمانی که من در معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی استانداری کرمان بودم و تا به امروز که در جایگاه نمایندگی مردم کرمان و راور هستم این کارها پیگری و دنبال شده است. پس از جنگ تحمیلی عملیات شروع بازگشایی معادن با استخراج مواد معدنی آغاز شد و عملیات اجرایی در منطقه سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان آغاز شد و به دنبال آن بودیم تا برنامه‌های توسعه‌ای را با تلاش ادامه دهیم. به‌طوری‌که اکنون ما ۲۴ میلیون تن کنسانتره آهن، ۱۸ میلیون تن گندله تولید می‌کنیم و برای ۷ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به جرئت می‌توان گفت که استانی که حتی یک کیلو تولید فولاد هم نداشت در یک دهه اخیر به قطب تولید فولاد کشور تبدیل شده است.

تأمین آب صنایع کرمان؛ اتفاقی که از رؤیا به واقعیت تبدیل شد

نماینده مردم کرمان گفت: یکی از مشکلات صنایع این استان در سال‌های اخیر بحث تأمین آب موردنیاز بود که در ایام اخیر برای تأمین چند لیتر آب بر ثانیه واحدهای صنعتی دچار مشکل بودیم که با اقدامات و همت بلندی که انجام شد توانستیم ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس را به کرمان منتقل کنیم اتفاقی که از دید برخی‌ها رؤیا بود با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی ارزش قیمتی امروز به واقعیت پیوست هرچند که در اجرای این مسیر نیز با مشکلات مالی مواجه شدیم و توانستیم با تشکیل یک کنسرسیوم بانکی متشکل از ۱۰ بانک با حضور وزرای وقت صنعت، اقتصاد و نیرو مسئله تأمین مالی اجرای این پروژه را برطرف سازیم. با قیمت‌های آن روز بیش از ۳ هزار میلیارد تأمین مالی انجام‌شد و پروژه امروز به بهره‌برداری رسیده است و اگر اتفاقات آن روز رؤیا بود امروز می‌بینیم که عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: عددهای سرمایه‌گذاری در استان که در این همایش اعلام می‌شود حداقل‌های این استان است. چراکه تمامی کارهایی که امروز در حوزه معدن صورت گرفته است مقدمه‌ای برای ورود کارهای بزرگ صنعت و معدن از حوزه صنعت و معدن است.

جایگاه پنجم دنیا در ذخایر مس

پورابراهیمی گفت: بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده ما ۱۷ میلیارد تن ذخیره مس برای فعالیت‌های خود داریم و این در حالی است که در سنگ‌آهن گل‌گهر ۱.۲ میلیارد تن ذخیره داریم. آمار رسمی جهانی اعلام می‌کند که مجموع ذخایر مس ایران در جایگاه پنجم رتبه ذخایر دنیا قرار دارد اما کل تولید ما در صنعت مس ۲۵۰ هزار تن مس کاتد است که ما اگر قراضه آن را جداسازی کنیم این عدد کمتر خواهد شد و با عدد قبل از انقلاب تنها ۱۰۰ هزار تن اختلاف دارد. متأسفانه توسعه این صنعت در سال‌‌های اخیر مورد غفلت قرارگرفته است و این نشان‌دهنده ضعف‌ ما در این بخش است.

عقب‌ماندگی در بخش توسعه صنعت مس باید جبران شود

نماینده مردم کرمان و راور گفت: ما رتبه بیستم تولید مس کاتد دنیا را در اختیارداریم و این میزان از تولید اصلاً زیبنده استان کرمان که قطب معادن مس کشور نیست و باید گفت که یک سری از اقدامات رؤیایی ما عملیاتی شده و در بسیاری از اقدامات دچار عقب‌ماندگی هستیم که باید در کنار هم دیده شود و این همایش می‌تواند زمینه‌ساز شناسایی فرصت‌ها باشد.

وی ادامه داد: شرایط سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات در بخش مس به‌قدری مهیاست که تنها یک شرکت فرآوری ساده با نام مس شهید باهنر دانشی قوی در طول سه سال گذشته صادرکننده نمونه کشوری شده است. سود ۷۰ میلیاردی شرکت ملی مس در سه سال گذشته صورت‌های مالی بازارهای سرمایه ۲۰ برابر شده که قابل انطباق و بررسی است.

ایران در رتبه شانزدهم دنیا در تولید علم و دانش قرار دارد

پور ابراهیمی افزود: امروز در دنیا مزیت‌های نسبی به‌تدریج کنار رفته و با یک طرح خلق مزیت جایگزین مزیت نسبی شده است. کشوری که هیچ ماده معدنی ندارد امروز بزرگ‌ترین و تولیدکننده و صادرکننده مواد معدنی به ما شده است. ریشه این خط سبقت در اقتصاد شرکت دانش‌بنیان است و امروز جمهوری اسلامی ایران نیز به‌رغم تمامی فشارهایی که از سمت آمریکا متحمل می‌شود در مسیر پیشرفت قرار دارد. و اکنون ما در رتبه ۱۵ و ۱۶ تولید علم و دانش دنیا قرار داریم و این نشان‌دهنده این است که اقتصاد کشور پویاست.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: سال گذشته در شرکت گهرزمین که یکی از زیرمجموعه‌های گل‌گهر است در طرح‌های توسعه‌ای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

مزیت نسبی و خلق مزیت دو راهبرد مهم در سرمایه‌گذاری

وی ادامه داد: ما دو راهبرد در سرمایه‌گذاری استان کرمان باید دنبال کنیم که یکی استفاده از مزیت نسبی و دو استفاده از خلق مزیت است که با به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان شکل خواهد گرفت.

پورابراهیمی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان که باید دنبال شود و مورد غفلت قرار گرفته است سرمایه‌گذاری‌های موجود بلااستفاده است.باید توجه داشت که بزرگترین سرمایه‌گذاری فعال‌کردن سرمایه‌گذاری‌های موجود است. ما در استان کرمان ۱۸۷۰  واحد دارای پروانه بهره‌برداری داریم که نزدیک به ۱۵ درصد آن‌ها به‌صورت کامل تعطیل هستند. حدود ۳۰ درصد از آن‌ها به‌صورت میانگین با  ۲۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و مابقی که حدود ۲۵ درصد را شامل می‌شود بین ۲۰ درصد تا ۵۰ درصد در حال فعالیت هستند و حدود ۱۰ درصد از این واحدها به‌صورت صد درصد به فعالیت می‌پردازند.

فعال‌سازی سرمایه‌گذاری‌های سابق باید موردتوجه قرار گیرد

نماینده مردم کرمان و راور خاطرنشان کرد: بخشی از آن چیزی که به‌عنوان سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود،‌ فعال‌‌سازی سرمایه‌گذاری‌های سابق ما است. ازاین‌رو باید واحدهای نیمه فعال شناسایی شود و اگر کمبودی در تأمین مواد اولیه دارند برطرف شود تا ما بتوانیم این ظرفیت را در استان عملیاتی و احیا کنیم.

وی درباره تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا گفت: ما مطمئنیم آن چیزی که آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با تحریم علیه نظام جمهوری اسلامی می‌توانند جریان حرکت اقتصاد ما را متوقف کنند شکست‌خورده است. اخیراً  در گزارشی از سوی جان اف ویو استاد آمریکایی دانشگاه کلمبیا که در دوره اول اوباما به عنوان مشاور ارشد کاخ سفید بود و  طراحی هوشمندانه علیه جمهوری اسلامی را  برنامه ریزی کرده بود منتشر شده که در آن عنوان شده چه برنامه و رویکردی عینی و حرفه‌ای در تحریم علیه ما عمل کرده است.

ایشان اخیرا در گزارشی محرمانه که به دست ما رسیده بیان کرده که فشار در جمهوری اسلامی به ایران دیگر هیچ اثری نداشته و به کمترین میزان ممکن رسیده چرا که جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها  مسیر جدیدی یافته است.

اثر تحریم‌های به حداقل ممکن رسیده است

نماینده مردم کرمان و راور افزود: اگر کسی بیان کند که تحریم‌ها اثرگذار نبوده است حرفی غیر کارشناسی زده است مهم این است که اثر تحریم با فکر و فعالیت و نگاه و رویکرد ما مضاعف شود یا اثر تحریم به حداقل برسد هنر ما در کشور این بوده که اثر تحریم‌ها با تلاشی که از ظرفیت‌های درونی اقتصاد مقاومتی ما نشات می‌گیرد را  به حداقل ممکن برسانیم و لذا با این رویکرد این مسیر دنبال خواهد شد و ما آینده اقتصاد کشور را علیرغم تمامی مشکلات و شرایط فعلی و گرفتاری‌های پیش‌آمده مطلوب ارزیابی می‌کنیم. اخیراً برنامه‌های خوبی برای بهبودی وضعیت اقتصاد کشور اتفاق افتاده و تصمیمات اقتصادی خوبی برای کشور گرفته شده است و در این راستا نیز مذاکرات فشرده‌ای با روسیه داریم و به‌زودی اتفاقات مثبتی در حوزه تعاملات بانکی با روسیه رقم خواهد خورد.

تراز تجاری کشور مثبت شد

وی افزود: مسیر حرکت اقتصاد ایران و نگاه راهبری با داشتن ظرفیت‌ها و اراده‌ها در این بخش همراه بوده و علیرغم همه مشکلات در آینده نزدیک اقتصاد ایران به وضعیت بهتری خواهد رسید. آمار تراز تجاری کشور در سه سال اخیر رشد منفی را نشان می‌دهد اما می‌بینیم که در سه‌ماهه اول سال جاری و با ۶۰۰ میلیون دلار تراز تجاری ایران روندی مثبت را طی کرده است. با نگاهی به آمار می‌بینیم که نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد کشور نیز کاهش یافته که انتظار می‌رود باثبات و پایدار باشد. این اخبار نشان می‌دهد که علائم بهبود وضعیت اقتصادی به‌تدریج در حال شکل‌گیری است.

تدوین احکام برنامه هفتم با نظر کمیسیون اقتصادی مجلس

پور ابراهیمی در پایان گفت کمیسیون اقتصادی مجلس به‌زودی احکام برنامه هفتم را در دستور کار خود قرار خواهد داد ما از احکامی که از نوع ملی است مانند پیشنهاد‌هایی که در پنل تخصصی این همایش مطرح شد را لحاظ خواهیم کرد و از حضور اعضای اتاق بازرگانی به‌منظور تدوین احکام برنامه هفتم در کمیسیون اقتصادی مجلس بهره‌مند خواهیم شد.

استان کرمان قطب تولید فولاد کشور

سخنران پایانی این مراسم فداکار،‌ استاندار کرمان بود. وی با حضور در جایگاه از زحمات طبیب‌زاده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به منظور برپایی این همایش تقدیر کرد و گفت: اگر دو صنعت اصلی کشور را مس و فولاد در نظر بگیریم در استان داریم چرا که قطب فولاد کشور هستیم و در صنعت مس نیز حرف اول در کشور را می‌زنیم و رتبه پنجم مس دنیا را در اختیار داریم.

زیرساخت‌های کرمان باید تقویت شود

وی ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی در استان کرمان وجود دارد اما درصورتی‌که بخواهیم در جهت توسعه حرکت کنیم زیرساخت‌های ما در حوزه، آب، برق دچار چالش خواهد شد. در بخش تامین برق در جنوب استان کرمان   بشدت مشکل داریم و در بخش آب در تمامی استان دچار چالش هستیم که البته با احداث خطوط جدید انتقال آب از خلیج‌فارس مشکل صنعت در این حوزه حل خواهد شد.

فداکار دانشگاه‌ها و نیروی انسانی را از ظرفیت‌های استان برشمرد و افزود: مهم‌ترین شرکت‌ها امروزه شرکت‌هایی نیستند که معدن و صنعت و ذخایر دارند بلکه آن‌هایی هستند که نیروی انسانی توسعه یافته دارند و مهم‌ترین بعد توسعه، توسعه نیروی انسانی است. دانشگاه‌ها نیز ظرفیت‌هایی برای کشور هستند و قطعاً این همایش به فضای توسعه کمک خواهد کرد

مفهوم توسعه باید در ذهن افراد اتفاق بیفتند

استاندار کرمان توسعه را ویروس ذهنی خواند و عنوان کرد: مفهوم توسعه باید در ذهن افراد اتفاق بیفتد و تا زمانی که انسان‌ها به لحاظ ذهنی و انگیزه ذهنی توسعه پیدا نکنند. توسعه اتفاق نمی‌افتد ما هرچقدر که معادن، ماشین منابع، سرمایه و نیروی کار خوب هم داشته باشیم نمی‌توانیم به توسعه امیدوار باشیم چرا که انگیزه، انرژی و ویروس ذهنی توسعه کمک‌رسان خواهد بود.

وی ادامه داد: همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه استان کرمان با ایجاد یک فضای توسعه‌ای برای انجام و پیشبرد اهداف کمک خواهد کرد.

استاندار کرمان گفت: اگر بخش کشاورزی استان را بررسی کنیم خواهیم دید که سه حوزه برجسته در این بخش‌داریم. متأسفانه  بخش گردشگری در استان مغفول مانده است و این در صورتی است که ما در استان هفت اثر ثبت‌شده جهانی داریم و آثار ثبت‌شده جهانی ما از استان فارس بیشتر است. اما  متأسفانه در بحث گردشگری به گردپای این استان هم نمی‌رسیم و در این بخش باید از فرصت‌ها استفاده کرد چراکه ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد.

فداکار ادامه داد: شرکت‌ها در استان در بحث زیرساخت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی به توسعه استان کمک می‌کنند و فعالیت‌های زیادی هم انجام داده‌اند اما کار توسعه استان این نیست بلکه باید شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان که درآمدهای چند ده هزارمیلیاردی سالانه دارند به توسعه استان کمک کنند.

وی در پایان گفت: نیاز است تا اتاق بازرگانی نظام کنترل پروژه‌ را به‌منظور پشتیبانی و رصد پروژه‌های بزرگ استان اجرایی کند و ما نیز در استانداری یاری‌رسان و پشتیبان آنان خواهیم بود.

در پایان این مراسم  از میثاق نامه‌ این همایش با عنوان«توسعه اقتصادی استان کرمان» رونمایی شد و مدیران مختلف متصدیان اجرایی استان، آن را امضا کردند.

 

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات