امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
کوروش کبیر:

زندگینامه کوروش کبیر شاهنشاه ایران

کوروش کبیر در حدود سال 580 قبل از میلاد در سرزمین ایران که امروز کشور ایران است به دنیا آمد. پدرش کمبوجیه اول پادشاه انشان بود. کوروش کبیر یکی از بزرگترین پادشاهان هخامنشی است. تاریخ ثبت شده زیادی در مورد زندگی اولیه کوروش وجود ندارد.
کد خبر: 228
زمان انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹ بعد از ظهر -
3582 بازدید
کوروش کبیر

چکیده ای از بیوگرافی کوروش کبیر :

نام: کوروش کبیر

پادشاه باستانی ایران

زمان حکومت : پیش ازکمبوجیه دوم، پس ازکمبوجیه یکم

همسر: کاساندان

کاخ: پاسارگاد

خانه سلطنتی : هخامنشی

پدر: کمبوجیه یکم

مادر: ماندانا

فرزندان: کمبوجیه، بردیا، آتوسا، آرتیستون، رکسانا

تاریخ فوت : ۵۳۰ قبل از میلاد

محل دفن : پاسارگاد

 

کوروش کبیر کیست :

کوروش کبیر بزرگترین امپراتوری زمان خود را اداره می کرد و به اعطای آزادی های بسیاری به رعایای خود مشهور است. در طول قرن ها به بسیاری از پادشاهان و فاتحان لقب “بزرگ” داده شده است، اما برخی می گویند که شخصیتی که بیش از همه سزاوار این عنوان بود کوروش کبیر، پادشاه باستانی ایران بود.

 

با وجود اینکه او بیش از ۲۵۰۰ سال پیش به دنیا آمد و حکومت کرد، بسیاری از رهبران مدرن امروزی هنوز هم کوروش را الهام بخش و قهرمان اصلی خود می دانند. او یک رهبر نظامی درخشان بود، اما او حتی بیشتر به عنوان یک حاکم دانا و بردبار مورد احترام است. هنگامی که کوروش ملتی را فتح کرد، به قلمروهای دیگری که جذب کرد اجازه داد تا خود را اداره کنند و آداب و رسوم و مذاهب خود را حفظ کنند. گفته می شد که کوروش بیش از هر فرمانروای دیگر زمان خود، به حقوق اولیه انسانی مردم عادی احترام می گذاشت.

آغازهای زندگی کوروش کبیر :

به گفته مورخان، کوروش یا در سال ۶۰۰ یا ۵۷۵ قبل از میلاد به دنیا آمد و در ایران زندگی می کرد، مکانی که امروزه در داخل کشور ایران خواهد بود. پدرش کمبوجیه اول پادشاه انشان و پدربزرگش کوروش اول حاکم انشان قبل از پدرش بود.

 

کمبوجیه اول در سال ۵۵۱ قبل از میلاد درگذشت و کوروش بزرگ را در سال ۵۵۹ قبل از میلاد پادشاه کرد. در آن زمان، قدرت کوروش بین تعدادی از دولت های قدرتمند دیگر در منطقه تقسیم شد و امپراتوری ماد نفوذ زیادی بر انشان داشت. در این مدت کوروش مطیع پادشاه مادها بود و ملزم به ادای احترام به او بود.

 

پادشاه ایران شدن

کوروش با کمک یک ژنرال سرکش ماد، هارپاگوس، علیه کل ارتش ماد قیام کرد و آنها را در سال ۵۴۹ قبل از میلاد فتح کرد، پس از پیروزی، کوروش توانست انشان را با امپراتوری تازه شکست خورده ترکیب کند و برای اولین بار خود را پادشاه ایران کرد.

 

شکست امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر

تاریخ تسخیر لیدی توسط کوروش ناشناخته است، اما مورخان بر این باورند که زمانی بین شکست او از مادها و تصاحب امپراتوری نو بابلی توسط کوروش رخ داده است.

امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر زمین های وسیعی را پوشانده بودند که برخی از آنها تا نواحی امروزی یونان و مقدونیه گسترش یافته بود. تعدادی از نبردهای قابل توجه در طول مبارزات انجام شد، از جمله نبرد پتریا، که منجر به بن بست شد و تلفات سنگینی از هر دو طرف بر جای گذاشت. پس از، از دست دادن بسیاری از مردان، حاکم مخالف، کرزوس، به پایتخت خود در ساردیس عقب نشینی کرد. کوروش به دنبال او رفت و پایتخت او را در پایتخت محاصره کرد و در آنجا سواره نظام دشمن را با موفقیت شکست داد و شهر را در نبرد تیمبرا تصرف کرد. امپراتوری او به گسترش در سراسر خاورمیانه ادامه داد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات
تبلیغات